Nikon Imaging | Ελλάδα | Ευρώπη

DAVID YARROW

Άγρια φύση και Καλλιτεχνική φωτογραφία

Με τη Nikon D850 και φακούς σταθερής εστιακής απόστασης NIKKOR ανά χείρας, ο David αντιπαραθέτει δύο πλευρές της Κένυας, καταγράφοντας τα χαρακτηριστικά των υπέροχων ελεφάντων που ζουν στο Αμποσέλι, γνωστών και ως «μεγάλων αφρικανικών ελεφάντων», έναντι επιμελώς σκηνοθετημένων φωτογραφιών από μέλη τοπικών συμμοριών στην Νταντόρα του Ναϊρόμπι, μια από τις μεγαλύτερες χωματερές του κόσμου.

Σχετικά με το Ειδικό Έργο

Ο πρεσβευτής της Nikon στην Ευρώπη και καλλιτεχνικός φωτογράφος David Yarrow απαθανατίζει την άγρια φύση της Κένυας, από τη ζωή στους δρόμους της πολύβουης πρωτεύουσας, του Ναϊρόμπι, μέχρι την άγρια ζωή του Εθνικού Πάρκου Αμποσέλι.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί επέλεξες την Κένυα για το Ειδικό έργο σου;

Ήθελα να έρθω στην Κένυα γιατί τη γνωρίζω καλά, ειδικά το Αμποσέλι όπου έχω περάσει μεγάλο μέρος της καριέρας μου. Αν αισθάνεσαι άνετα και νιώθεις αυτοπεποίθηση στο μέρος όπου δουλεύεις, μπορείς να βελτιώσεις ουσιαστικά την οργάνωση και το τεχνικό κομμάτι της διαδικασίας ενός τέτοιου έργου, πριν καν χρησιμοποιήσεις τη φωτογραφική μηχανή. Το Αμποσέλι είναι το αγαπημένο μου (και το καλύτερο) μέρος στον κόσμο για να φωτογραφίσω ελέφαντες. Πρόκειται για ένα πρωτόγονο, στοιχειώδες αμφιθέατρο με 2.000 ελέφαντες. Μάλιστα, κάποιοι είναι από τους μεγαλύτερους του κόσμου. Σε αυτό το ιδιαίτερο μέρος έχω τραβήξει μερικές από τις αγαπημένες μου φωτογραφίες. Η Νταντόρα στο Ναϊρόμπι είναι κάτι τελείως διαφορετικό που αντιπροσωπεύει το άλλο στιλ της φωτογραφικής δουλειάς μου που αφορά σκηνοθετημένες σκηνές σε μέρη που συχνά είναι απόμακρα από την κανονικότητα της καθημερινότητάς μας. Τα 30 στρέμματα με σωρούς από απόβλητα στην Νταντόρα συνθέτουν ένα μοναδικό τοπίο και μια οπτική πρόκληση.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιος είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε αυτά τα δύο μέρη και τις φωτογραφίες που τράβηξες;

Δεν είμαι φωτογράφος της άγριας ζωής και η ιδέα των δύο διαφορετικών αναθέσεων σε μία εβδομάδα αποκαλύπτει τις δύο πλευρές της «φωτογραφικής» μου προσωπικότητας.

Η ίδια χώρα, σε 300 χιλιόμετρα απόσταση, «στημένη» ή φυσική: Αυτές οι φωτογραφίες ενσαρκώνουν τη δύναμη που μου δίνει ώθηση: Η αποκάλυψη της σχέσης μεταξύ ανθρώπου και άγριας ζωής και πώς αυτή εκφράζεται σε διαφορετικά τοπία.

Ναι, οι τελικές φωτογραφίες σχεδιάστηκαν διαφορετικά και σε διαφορετικές τοποθεσίες, αλλά συνδέονται μεταξύ τους από πολλά πράγματα: Είναι μια σύνθεση που καθορίζεται από τη συμπεριφορά, τη δυνατότητα να διαλέξω τι θα συμπεριλάβω και τι όχι και, το σημαντικότερο, να δείξω δύο απίστευτες πλευρές της ίδιας χώρας. Όταν ακούν «Κένυα», πολλοί άνθρωποι σκέφτονται την απίθανη άγρια ζωή και τα εθνικά της πάρκα, αλλά το Ναϊρόμπι είναι διαφορετικό. Εδώ εξακολουθούν να υπάρχουν τόσες πολλές περιοχές με τη βία των συμμοριών να κυριαρχεί, ενώ η πόλη, ειδικά η Νταντόρα, συνεχίζει να αντιμετωπίζει το πρόβλημα των αποβλήτων μαζί με άλλα περιβαλλοντικά προβλήματα. Σκοπός μου ήταν οι εικόνες του αστικού αυτού τοπίου να είναι τόσο επιβλητικές όσο οι φωτογραφίες των ελεφάντων.

Κήπος της Εδέμ.
Φωτογράφιση με Nikon D850 | 1/500 δευτ. | f/7.1 105mm | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε τι διαφέρει η σκηνοθετημένη φωτογραφία από τη φωτογράφιση του υποκειμένου στο φυσικό του περιβάλλον;

Μου αρέσει να επιλέγω μέρη που μοιάζουν εντελώς αποκομμένα από ό,τι γνωρίζει ήδη ο θεατής, είτε πρόκειται για μια εγκαταλειμμένη πόλη της Μοντάνα είτε για ένα μέρος που έχει πληγεί από τον εμφύλιο, όπως το Σουδάν. Ή, στην περίπτωσή μας, το Ναϊρόμπι με δύσκολες περιοχές που βρίσκονται σε περίοδο αναταραχής. Πρόκειται για μια εντελώς διαφορετική γνωστική διαδικασία από τη φωτογράφιση της άγριας ζωής, όπου συχνά το σημαντικό είναι να βρίσκεσαι στην τέλεια θέση για να φωτογραφίσεις ό,τι συμβαίνει. Δεν μπορείς να ακολουθήσεις ένα γραμμικό ταξίδι, από τη σύλληψη της ιδέας μέχρι την υλοποίησή της. Όταν ένα ζώο δεν θέλει να συνεργαστεί, δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Με τη σκηνοθετημένη φωτογραφία, έχεις μια ξεκάθαρη εικόνα του αποτελέσματος. Έχεις πολύ περισσότερο έλεγχο, αλλά ταυτόχρονα είναι και μια πραγματική δοκιμή της ικανότητάς σου ως φωτογράφου. Η σύνθεση είναι στο χέρι σου και μου αρέσει αυτό.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς προετοιμάστηκες για ένα έργο τέτοιου μεγέθους και κλίμακας;

Το στάδιο της οργάνωσης και της έρευνας ενός έργου είναι πολύ σημαντικό. Πρέπει να μελετήσεις και να συνεργαστείς με ανθρώπους επιτόπου οι οποίοι θα είναι σε θέση να σου εξασφαλίσουν πρόσβαση στις σπάνιες εικόνες που αναζητάς. Ευτυχώς, γνωρίζω πολύ καλά τις περιοχές της Κένυας και ήξερα ότι το επίπεδο τοπίο ενδείκνυται για την απόδοση του έντονου οπτικού αποτελέσματος σε καθαρό φόντο. Επίσης, πρέπει να έχεις γύρω σου μια φοβερή ομάδα ανθρώπων που θα σου διευκολύνουν τη ζωή. Ένα λάθος που κάνουν οι φωτογράφοι είναι ότι μένουν στον ενθουσιασμό που τους προξενεί ένα ξεχωριστό μέρος, χωρίς να έχουν σκεφτεί τι θα κάνουν όταν φτάσουν εκεί. Ευτυχώς, στην Κένυα είχαμε μια φανταστική ομάδα που με βοήθησε στη θεωρία και την πράξη της προετοιμασίας και ήρθε σε επαφή εκ των προτέρων με τους σωστούς ανθρώπους για να διασφαλίσει ότι δουλεύουμε με ασφάλεια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς ανακάλυψες τον «μεγάλο αφρικανικό ελέφαντα» του Αμποσέλι;

Αυτή η περιοχή της Κένυας αποτελεί καταφύγιο για αγέλες πανέμορφων ελεφάντων, αλλά και για μερικούς από τους μεγαλύτερους ελέφαντες στον κόσμο, που είναι υπό εξαφάνιση και είναι γνωστοί ως «μεγάλοι αφρικανικοί ελέφαντες». Δυστυχώς, μόνο 22 από αυτά τα υπέροχα πλάσματα έχουν επιβιώσει στην άγρια φύση, με τους τεράστιους χαυλιόδοντές τους να αγγίζουν το έδαφος.

Είχα επισκεφτεί ξανά αυτό το μέρος για να φωτογραφίσω τα εκπληκτικά ζώα και γνώριζα ότι υπήρχε μεγάλη πιθανότητα να συναντήσω ξανά εδώ τον τεράστιο ελέφαντα. Τον λένε Τιμ και, όταν τον αντικρίσεις, συνειδητοποιείς ότι δεν θα φωτογραφίσεις ξανά κάτι όμοιό του. Φυσικά, όσο βρισκόμασταν στο έδαφος, έπρεπε να προσέχουμε για να μην ενοχλήσουμε τον Τιμ στο φυσικό του περιβάλλον. Αυτό το γνωρίζω εκ πείρας και χάρη στη βοήθεια των θηροφυλάκων. Εμείς είμαστε απλοί παρατηρητές της ζωής του, χωρίς να γινόμαστε καταναγκαστικοί ή να αλλάζουμε την καθημερινότητά του.

Η τελική φωτογραφία είναι ακριβώς αυτό που ήθελα να απαθανατίσω: τον ελέφαντα σε όλο του το μεγαλείο, αποκαλύπτοντας κάθε πτυχή του δέρματός του, τη φιλοδοξία και τη σπιρτάδα των ματιών του και τους υπέροχους χαυλιόδοντες που περιφέρει περήφανος.

Αριστερά: Ο Κολοσσός. Φωτογράφιση με Nikon D850 | 1/1250 δευτ. | f/8 200mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200 mm f/2 G ED VR II
Δεξιά: Η πορεία της ζωής. Φωτογράφιση με Nikon D850 | 1/1600 δευτ. | f/5 400mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400 mm f/2,8 G ED VR

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι εξοπλισμό χρησιμοποίησες στη φωτογράφιση;

Όποιος έχει βασικές γνώσεις για φωτογραφικές μηχανές ή για τις δυνατότητες του εξοπλισμό σου, θα καταλάβει ότι η φωτογραφία τραβήχτηκε από μια τεχνητή θέση σε αυτοκίνητο, αν κάθεσαι σε ένα τζιπ, ανεξαρτήτως του φακού που χρησιμοποίησες για να φωτογραφίσεις τον ελέφαντα. Για αυτό, για να απαθανατίσεις το τεράστιο μέγεθος του ελέφαντα σε όλο το μεγαλείο του, πρέπει η φωτογράφιση να γίνει από το έδαφος. Μπορείς είτε να βρίσκεσαι ξαπλωμένος κάτω από το τζιπ (που μπορεί να είναι δύσκολο, αλλά σε προστατεύει) και να χρησιμοποιήσεις ένα τηλεχειριστήριο (καιρού επιτρέποντος) ή να πλησιάσεις με ασφάλεια όσο περισσότερο μπορείς, που είναι και η επιλογή που προτίμησα εγώ για αυτήν τη φωτογράφιση. Έχοντας ξαναδουλέψει με τον Τιμ στο παρελθόν, είχα αυτοπεποίθηση, γιατί καταλάβαινα αρκετά καλά τη συμπεριφορά του, ώστε να μπορέσω να τον πλησιάσω στα 20-25 μέτρα. Εφόσον ήμουν τόσο κοντά, δεν χρειαζόμουν μεγαλύτερο φακό από τον κορυφαίο AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II ή τον AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED. Δύο εξαιρετικοί φακοί σταθερής εστιακής απόστασης Nikon με στενό κάδρο. Οι φακοί σταθερής εστιακής απόστασης είναι σχεδόν πάντα η σταθερή επιλογή μου για έργα σαν αυτό.

Όσον αφορά το σώμα της φωτογραφικής μηχανής, ήθελα να φωτογραφίσω τον Τιμ ακριβώς όπως είναι, χωρίς να κάνει αναγκαστικά ιδιαίτερες κινήσεις, αλλά να ζει ήσυχος την καθημερινότητά του. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειαζόμουν πολλά καρέ ανά δευτερόλεπτο (fps), αλλά ανάλυση υψηλής ευκρίνειας. Η Nikon D850 Nikon D850 είναι ιδανική για αυτό. Επίσης, αν η φωτογραφία τυπωθεί σε πραγματικές διαστάσεις (κάτι που σκοπεύω να κάνω), η ποιότητα εικόνας θα είναι τόσο καλή όσο στην οθόνη του υπολογιστή.

Για να απαθανατίσω τα χαρακτηριστικά του υπαρχηγού της συμμορίας, χρησιμοποίησα τον φακό AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Το πρόσωπό του έχει μια απειλητική έκφραση που εκπέμπει δύναμη και οι ιδιότητες του ευρυγώνιου φακού 35mm ήταν τέλειες για αυτό το πορτρέτο.

Ο εισπράκτορας.
Nikon D850 | 1/200 δευτ. | f/3.5 35mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς προετοιμάστηκες για τη φωτογράφιση στο Ναϊρόμπι;

Η Νταντόρα στο Ναϊρόμπι είναι δύσκολο μέρος για φωτογράφιση. Φιλοξενεί μια από τις μεγαλύτερες χωματερές του κόσμου με τόσο πολλά χημικά απόβλητα που χρειάζεται να φοράς μάσκα. Δυστυχώς, οι κάτοικοι του προαστίου μπορούν να αισθανθούν τους κινδύνους που εγκυμονεί η χωματερή για την υγεία τους.

Επιπλέον, στην περιοχή είναι ευρέως διαδεδομένη η κουλτούρα των συμμοριών και, πριν ξεκινήσω το ταξίδι μου, ήξερα ότι ήθελα να απαθανατίσω κάποια από τα μέλη τους. Επικοινωνήσαμε εκ των προτέρων με τον υπαρχηγό της συμμορίας για να επιβεβαιώσουμε ότι συμφωνούσε με τη συμμετοχή τους στο έργο. Ήθελα να δημιουργήσω κάτι βιβλικό με αυτήν την ασυνήθιστη τοποθεσία. Δεν πρόκειται για το πορτρέτο ενός ανθρώπου με φόντο μια ρημαγμένη περιοχή του Ναϊρόμπι. Θέλω να δείξω κάτι που δίνει τροφή για σκέψη. Για να πετύχουμε αυτό το αποτέλεσμα, φτιάξαμε και χρησιμοποιήσαμε μια σκάλα για να ανεβάσουμε το ύψος της φωτογραφίας. Η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι η επιτομή μιας οπτικής αντίθεσης – πανέξυπνοι και γοητευτικοί άνδρες σε μαύρα κοστούμια με φόντο τη χωματερή.

Η Νταντόρα.
Nikon D850 | 1/2000 δευτ. | f/10 105mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι προκλήσεις αντιμετώπισες στο Ειδικό Έργο σου;

Έχω επισκεφτεί το Αμποσέλι γύρω στις 25 φορές και σε διαφορετικές εποχές του χρόνου. Οι απρόβλεπτες ισχυρές καταιγίδες δυσκόλεψαν ιδιαίτερα το ταξίδι αυτό και, για να είμαι ειλικρινής, δεν ήμουν τόσο προετοιμασμένος. Η περιοχή είχε μουλιάσει στο νερό, η πρόσβαση ήταν δύσβατη και μάλιστα κολλήσαμε αρκετές φορές στη λάσπη. Έτσι, δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε εύκολα και να καταλάβουμε πού θα ήταν οι ελέφαντες και οι μεγάλοι αφρικανικοί ελέφαντες, οι οποίοι συχνάζουν σε μέρη όπου δεν υπάρχει νερό. Μια άλλη δυσκολία ήταν το φως.

Μια ασπρόμαυρη φωτογραφία πρέπει να είναι όπως ένα πιάνο: Το πιάνο έχει 88 πλήκτρα και οι κορυφαίοι πιανίστες φροντίζουν να ακούγεται κάθε πλήκτρο. Μια ασπρόμαυρη φωτογραφία πρέπει να αποδίδει από το ξεπλυμένο λευκό μέχρι το έντονο μαύρο, αγγίζοντας όλες τις ενδιάμεσες αποχρώσεις.

Αυτό είναι δύσκολο όταν το φως είναι μονότονο και ειδικά στην Νταντόρα το φως μας δυσκόλεψε. Σε αυτό το ταξίδι βρέθηκα συχνά περιορισμένος στα «μεσαία» πλήκτρα του πιάνου μου και για αυτό ήταν ακόμη πιο δύσκολο να πετύχω την τέλεια φωτογραφία. Φυσικά, η φωτογράφιση έχει πάντα προκλήσεις και αυτό το ταξίδι φανερώνει σίγουρα πόσο σημαντικό είναι να μπορείς να προσαρμόζεσαι στις συνθήκες και να αντιδράς αυθόρμητα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς αισθάνεσαι που μπορείς να υλοποιήσεις ένα τέτοιο έργο με τη Nikon;

Πάντα θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που είμαι φωτογράφος και είμαι ευγνώμων στη Nikon που είναι μαζί μου σε κάθε βήμα της καριέρας μου. Κάθε έργο είναι σημαντικό. Το συγκεκριμένο έργο, όμως, συμβολίζει τη στενή σχέση που έχω με τη Nikon, τις φωτογραφικές μηχανές και τους φακούς της, μέσα από τους οποίους βλέπω τον κόσμο σχεδόν καθημερινά. Χάρη σε αυτούς έχω μπορέσει να τραβήξω φωτογραφίες που σημάδεψαν την καριέρα μου. Ελπίζω ότι αυτό το έργο θα αποτελέσει έμπνευση, για να υλοποιήσουν και άλλοι φωτογράφοι τα έργα που ονειρεύονται, να στοχεύσουν ψηλά με την ποιότητα και τη μοναδικότητα των φωτογραφιών τους και να ταξιδέψουν πολύ για να ζήσουν ξεχωριστές και αναπάντεχες εμπειρίες.

Γνωρίστε τους υπόλοιπους πρεσβευτές της Nikon