Nikon Imaging | Ελλάδα | Ευρώπη

23 Απριλίου 2010

Η Nikon αποκαλύπτει ποιες οσμές ανακαλούν περισσότερο οι Ευρωπαίοι

Πάνω από το 60% των Ευρωπαίων μπορεί να ανακαλέσει τη μυρωδιά μιας ανάμνησης από μια φωτογραφία

 

Οι Ευρωπαίοι διαθέτουν αυξημένη αντίληψη του περιβάλλοντός τους και ανακαλούν με ευκολία την οσμή που σχετίζεται με μια σκηνή ή περιοχή, κοιτώντας απλά μια φωτογραφία της. Αυτό προκύπτει από μια έρευνα που δημοσίευσε η Nikon για να γιορτάσει την κυκλοφορία της νέας σειράς compact φωτογραφικών μηχανών COOLPIX, οι οποίες αποτυπώνουν τις αναμνήσεις πιο ζωντανά από ποτέ. Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε 23 ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αποκάλυψε ότι το 61% των Ευρωπαίων μπορεί να ανακαλέσει την οσμή που σχετίζεται με μια φωτογραφία, ενώ το 56% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι θα τραβούσε μια φωτογραφία κάποιου θέματος με βάση μόνο τη μυρωδιά που αναδίδει. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους Έλληνες είναι 68% και 62%.

 

Από όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, εκείνοι που ανακαλούν συχνότερα την οσμή που σχετίζεται με μια εικόνα ή φωτογραφία φαίνεται να είναι οι Ισπανοί, σε αντίθεση με τους Βρετανούς που δεν φαίνεται να θυμούνται τις οσμές τόσο έντονα. Τα αποτελέσματα δείχνουν επίσης ότι οι γυναίκες παρατηρούν περισσότερο την οσμή του περιβάλλοντος κατά τη λήψη μιας φωτογραφίας, ενώ το 30% των Ευρωπαίων γυναικών και το 64% των Ελληνίδων γυναικών, δήλωσε ότι θα τραβούσε μια φωτογραφία από κάτι που μυρίζει ωραία όπως, παραδείγματος χάριν, έναν κήπο με τριαντάφυλλα.

 

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας η Dr. Rachel Herz, παγκοσμίου φήμης ειδική ψυχολόγος σε θέματα οσμής και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Brown, δήλωσε: «Αυτή η έρευνα δείχνει, στην ουσία, πόσο στενά συνδέονται οι αναμνήσεις μας με την αίσθηση της όσφρησης. Μια φωτογραφία μπορεί να μας βοηθήσει να ανακαλέσουμε οπτικά μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή, εάν συνοδεύεται και από κάποια οσμή. Ο συνδυασμός όσφρησης και οπτικής αποτύπωσης θα προκαλέσει ακόμη πιο έντονες συναισθηματικά αναμνήσεις, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο παράγοντα ενεργοποίησης της μνήμης».

Όταν ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες στην έρευνα να αξιολογήσουν μια λίστα οσμών που ήταν πιο πιθανό να προκαλέσουν την ανάκληση μιας ανάμνησης, οι Ευρωπαίοι σε ποσοστό υψηλότερο από το 35% ανέφεραν τη μυρωδιά του φρεσκοκομμένου γρασιδιού ως την κορυφαία «Οσμή ανάμνησης», ενώ η μυρωδιά του αντηλιακού και του καμμένου ξύλου ήταν στη δεύτερη και την τρίτη θέση. Αντίστοιχα, οι Έλληνες σε ποσοστό υψηλότερο από το 84% ανέφεραν τη μυρωδιά του αντηλιακού ως την κορυφαία «Οσμή ανάμνησης», με τη μυρωδιά της πούδρας για μωρά και το μαλλί της γριάς στη δεύτερη και τρίτη θέση.

Οι κορυφαίες 5 οσμές που ανακαλούν αναμνήσεις στους Ευρωπαίους:

 

1. Φρεσκοκομμένο γρασίδι - σχολικές αθλητικές δραστηριότητες και παιδικά καλοκαίρια

2. Αντηλιακό - διακοπές στην παραλία και καλοκαίρι

3. Καμμένο ξύλο - κατασκήνωση

4. Ζεστό αρωματικό κρασί και έλατα - Χριστούγεννα ή διακοπές για σκι

5. Πούδρα για μωρά - νεογέννητο μωρό

Οι κορυφαίες 5 οσμές που ανακαλούν αναμνήσεις στους Έλληνες:

 

1. Αντηλιακό - διακοπές στην παραλία και καλοκαίρι

2. Πούδρα για μωρά - νεογέννητο μωρό

3. Μαλλί της γριάς - πανηγύρια και λούνα παρκ

4. Φρεσκοκομμένο γρασίδι - παιδικές αθλητικές δραστηριότητες ή ποδόσφαιρο

5. Αγρόκτημα - δραστηριότητες στην εξοχή

 

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, η Dr. Herz δήλωσε: «Η μελέτη της σχέσης των αισθήσεων και της δυνατότητας ανάκλησης των αναμνήσεων απασχολεί τους επιστήμονες εδώ και πολλά χρόνια. Από την έρευνά μου προκύπτει ότι ειδικά η αίσθηση της όσφρησης έχει μια μοναδικά στενή και άμεση σχέση με την περιοχή του εγκεφάλου που ελέγχει τη συναισθηματική μνήμη. Δεν είναι περίεργο που τόσα πολλά άτομα επέλεξαν το φρεσκοκομμένο γρασίδι και το αντηλιακό ως τις κορυφαίες οσμές ανάμνησής τους, καθώς αυτές οι μυρωδιές σχετίζονται έντονα με την παιδική ηλικία, την περίοδο που δημιουργούνται οι πρώτες οσφρητικές αναμνήσεις μας. Για πολλούς ανθρώπους, οποιαδήποτε οσμή που σχετίζεται με τα παιδικά τους χρόνια, όπως η μυρωδιά μιας ζεστής καλοκαιρινής ημέρας σε ένα λούνα παρκ, έχει μια ιδιαίτερα ισχυρή ικανότητα να προκαλέσει την ανάκληση μιας συναισθηματικής μνήμης που τους μεταφέρει πίσω σε εκείνα τα χρόνια».

 

Ο Mark Pekelharing, Διευθυντής Καταναλωτικών Προϊόντων στη Nikon σχολίασε: «Παρότι μια φωτογραφία είναι ο απόλυτος τρόπος για να αποτυπώσετε και να καταγράψετε τις πιο πολύτιμες αναμνήσεις της ζωής σας, θέλαμε να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό για να δούμε εάν υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που σχετίζονται με την ανάμνηση μιας συγκεκριμένης χρονικής στιγμής. Αυτή η έρευνα σχετικά με τις οσμές που σχετίζονται με τις αναμνήσεις έδειξε ότι οι Ευρωπαίοι διαθέτουν τη μοναδική δυνατότητα να θυμούνται συγκεκριμένες σκηνές και τοποθεσίες που συνδέονται με τα αρώματα και τις μυρωδιές, ενώ οι περισσότεροι από αυτούς καταβάλλουν συνειδητή προσπάθεια να αυξήσουν τη δύναμη αυτών των αναμνήσεων».

 

«Η νέα σειρά compact φωτογραφικών μηχανών COOLPIX καταγράφει τις αναμνήσεις σας καλύτερα από ποτέ και, παρότι οι φωτογραφικές μηχανές μας δεν συλλαμβάνουν ακόμη οσμές, σίγουρα συμβάλλουν στην ανάκλησή τους!» πρόσθεσε ο κ. Pekelharing.

 

Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 11.500 άτομα από 23 χώρες, διεξήχθη για να σηματοδοτήσει την κυκλοφορία της νέας σειράς compact φωτογραφικών μηχανών Nikon COOLPIX που περιλαμβάνει τα μοντέλα S8000, S4000, S3000, P100, L110, L21 και L22.