Nikon Imaging | Ελλάδα | Ευρώπη

Συμβουλή ειδικού: Η πρώτη επιλογή φακού NIKKOR

Η πρώτη επιλογή φακού NIKKOR
Γιατί προτιμώ τον AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Άρθρο και εικόνες από τον Vincent Versace.

 

«Έχουμε την τέχνη για να μην μας σκοτώσει η αλήθεια»

–  Friedrich Nietzsche

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1 δευτερόλεπτο, f/11, ISO 500, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix. Φακός στα 48 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/10 δευτ., f/4,8, ISO 200, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix. Φακός στα 62 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, ¼ δευτ., f/32, ISO 100, προτεραιότητα διαφράγματος, κεντροβαρής μέτρηση. Φακός στα 78 mm

Ελαφριές αποσκευές, χωρίς πολύ εξοπλισμό

Ο κάθε καλλιτέχνης έχει το μέσο έκφρασής του. Μέσα από αυτό οι καλλιτέχνες διοχετεύουν τη δημιουργικότητά τους. Για τους μουσικούς είναι ένα μουσικό όργανο, για τους ζωγράφους ο καμβάς και τα χρώματα και για τους χορευτές, η έκφραση της δημιουργικότητάς τους μέσα από τις κινήσεις του σώματός τους.

Για τους φωτογράφους είναι η φωτογραφική μηχανή και ο φακός. Ο φακός είναι το πινέλο, ο αισθητήρας της φωτογραφικής μηχανής είναι ο καμβάς, το αρχείο είναι η παρτιτούρα και η τελική εικόνας αποτελεί μια συμφωνία.

Εάν ήταν να επιλέξω ένα στοιχείο που έχει καθορίσει σε μεγαλύτερο βαθμό την υπογραφή των φωτογραφιών μου, αυτό είναι οι φακοί που χρησιμοποιώ. Έχω περισσότερους φακούς από ό,τι ένα μικρό κατάστημα με φωτογραφικά είδη. Από όλα όσα με ρωτάνε, η ερώτηση που ακούω περισσότερο δεν είναι γιατί επέλεξα να φωτογραφίσω κάτι με κάποιον συγκεκριμένο τρόπο, αλλά ποιο φακό και f/stop χρησιμοποίησα. Η απάντηση είναι αυτή: η πρώτη επιλογή μου σε φωτογραφική μηχανή είναι η Nikon D750 (που αντικατέστησε την Nikon D610, που είχε αντικαταστήσει την D600, που είχε αντικαταστήσει την D3X) και η πρώτη επιλογή φακού μου είναι ο AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

Αυτή είναι η απάντηση στην ερώτηση αλλά δεν είναι μια απάντηση που βοηθάει πραγματικά. Μια ερώτηση με μεγαλύτερη ακρίβεια είναι για ποιο λόγο βασίζομαι περισσότερο σε ένα φακό σε σχέση με τους άλλους. Ο κάθε φακός έχει τις δικές του ιδιότητες που τον κάνουν μοναδικό. Προτιμώ τον 28-300 mm εξαιτίας του τρόπου που χειρίζεται διαφορετικά το φως σε σχέση με άλλους φακούς. Αποτελεί την κατάλληλη επιλογή για μένα με βάση τις ανάγκες μου για την εικόνα εκείνη τη στιγμή. Η κάθε απόφαση για μια εικόνα, έως και την τελική εκτύπωση, θα πρέπει να γίνει τη στιγμή που οραματίζεσαι την εικόνα και πατάς το κουμπί λήψης.

Όταν δεν είμαι στο στούντιο παίρνω μαζί μου έξω τέσσερα σώματα φωτογραφικών μηχανών και εννέα φακούς. Τις περισσότερες φορές επιλέγω περισσότερο τον 28-300 mm για ένα λόγο: είναι ο φακός που σαρώνει τα πάντα. Μπορώ να μεταβώ από το μεγάλο εύρος, 28 mm είναι περίπου η βασική γωνία προβολής για την ανθρώπινη όραση, έως 300 mm, την πιο εκτεταμένη απόσταση, που γενικά είναι τόσο κοντά που είναι ορατοί οι πόροι του δέρματος, ωστόσο να είμαι μακριά από το εύρος απόστασης όπου γίνεται κάτι αντιληπτό. Αυτή είναι η απόσταση όπου μπορείς κανείς να νιώσει ότι κάποιος τον κοιτάζει.

Κατά την πορεία των τεσσάρων αναβαθμίσεων συστημάτων φωτογραφικών μηχανών, έχω κρατήσει ένα φακό ως τον «κύριο» φακό της προτίμησής μου. Ο τρόπος που κατέληξα σε αυτήν την επιλογή είχε να κάνει με μια σειρά από συγκυρίες. Πρώτα, αφορούσε την ανάπτυξη του αισθητήρα 24 MP σε ένα σώμα φωτογραφικής μηχανή 35 mm, δηλαδή η Nikon D3X. Τα 24 MP είναι ο μαγικός αριθμός. Η ανάλυση είναι αρκετά μεγάλη για τις εκτυπώσεις σε ποιότητα fine art με μέγεθος 112 cm x 92 cm. Το δεύτερο ήταν η ανάπτυξη ενός αισθητήρα 24 MP με τον οποίο δημιουργούνται αρχεία εικόνας με ουσιαστικά κανένα θόρυβο σε υψηλές τιμές ISO. Αρχίζοντας με την Nikon D600, την Nikon D610 και πλέον την D750, έχω αρχίσει να εμπιστεύομαι τις λήψεις με ενεργοποιημένη τη ρύθμιση αυτόματου ISO. Εξασφαλίζω εξαιρετικές φωτογραφίες με πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου αν και έχουν αποτυπωθεί σε πολύ υψηλές τιμές ISO. Αυτή η υψηλή ποιότητα εικόνας είναι αποτέλεσμα των συνεχών βελτιώσεων της εταιρείας στον αισθητήρα, σε συνδυασμό με τον επεξεργαστή εικόνας EXPEED 4 καθώς και την εγγύηση που αποτελεί η επωνυμία NIKKOR για την εξαιρετική ποιότητα των γυάλινων στοιχείων.

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/30 δευτ., f/5,6, ISO 400, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix. Φακός στα 300 mm

Όπως ανέφερα ήδη, πιστεύω απόλυτα πως ο φακός αποτελεί το πινέλο και ο αισθητήρας της φωτογραφικής μηχανής είναι ο καμβάς. Για αυτόν το λόγο ταξιδεύω με τόσους διαφορετικούς φακούς όταν πηγαίνω για φωτογραφίσεις. Παρά το γεγονός ότι ταξιδεύω με τόσους διαφορετικούς φακούς μαζί μου, ωστόσο συνήθως χρησιμοποιώ τον 28-300 mm. Αντίστοιχα, σε περίπτωση όπου πρέπει να χρησιμοποιήσω μόνο ένα φακό, επιλέγω τον 28-300 mm. Είναι κατάλληλος για τις περιπτώσεις όπου δεν έχω ιδέα εάν πρόκειται να χρειαστώ έναν ευρυγώνιο φακό ή τηλεφακό, το οποίο παρουσιάζεται κάθε φορά που βγαίνω για φωτογράφιση.

Ο λόγος που καταλήγω σε αυτήν την επιλογή, σχετίζεται με τη σημασία μιας τεχνικής που αποκαλείται bokeh και πρόκειται για τον τρόπο που χειρίζεται ο φακός όσα βρίσκονται μέσα στο κάδρο και να θα εμφανίζονται εστιασμένα ή θαμπά. Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι το πιο σημαντικό θέμα κατά την επιλογή φακού. Όλοι οι φακοί εστιάζουν, αυτό κάνουν, αλλά ο τρόπος που χειρίζεται κάθε φακός τις διαβαθμίσεις του θαμπώματος από την εστιασμένη εικόνα έως τη θαμπή έχει τη μεγαλύτερη σημασία. Η φωτογραφία αφορά περισσότερο τα αντικείμενα που δεν είναι εστιασμένα παρά αυτά που είναι, αποτελεί απλά την εφαρμογή τους νόμους της φυσικής στους φακούς. Για εμένα, περισσότερο από οτιδήποτε, πέρα από την κρυστάλλινη ευκρίνεια στο σημείο εστίασης, ο 28-300 mm έχει επίσης υπέροχο bokeh. Εάν συνδυάσετε αυτήν τη δυνατότητα bokeh με τη βελτίωση στην ευαισθησία στο χαμηλό φωτισμό των αισθητήρων που χρησιμοποιούνται στις D4S, D750 και D610, εξασφαλίζετε υπέροχες εικόνες. Οι αισθητήρες σε αυτές τις φωτογραφικές μηχανές μου παρέχουν τη δυνατότητα να αποτυπώνω τον πιο όμορφο φωτισμό, δηλαδή εξαιρετικά χαμηλό φωτισμό σε ένα διάφραγμα και ταχύτητα κλείστρου που παγώνουν τη στιγμή. Αυτό σημαίνει ότι δεν είμαι πλέον αναγκασμένος να βασίζομαι σε ένα γρήγορο φακό (f/1,4, f/2,0 ή f/2,8) στις συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Επιλέγω να χρησιμοποιώ αυτούς τους τύπους φακών για το bokeh τους, αλλά δεν βασίζομαι πλέον σε αυτούς όταν δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου φως.

Κατά τις τρεις τελευταίες μου φωτογραφίσεις στη Βιρμανία, τις τρεις τελευταίες στην Κούβα, τις δύο πιο πρόσφατες στην Ινδία και σχεδόν κάθε φωτογράφισή μου στο ενδιάμεσο, βασιζόμουν στον 28-300 mm για χρήση ως το βασικό μου φακό. Τα τελευταία πέντε έτη έχω τραβήξει περισσότερες φωτογραφίες με το φακό 28-300 mm από ό,τι με όλους τους άλλους φακούς που διαθέτω.

Η αξία μου ως φωτογράφου βασίζεται στις στιγμές που αποτυπώνω και συμβαίνουν ακριβώς μπροστά στο φακό μου. Η ποιότητα των τελικών φωτογραφιών μου εξαρτάται από την ποιότητα του φακού και του συστήματος φωτογραφικής μηχανής που χρησιμοποιώ για να αποτυπώνω αυτές τις στιγμές. Οι εικόνες που δημιουργώ καθορίζουν την καριέρα μου. Η πρώτη μου επιλογή για να ζωγραφίσω με το φως αυτά τα τελευταία πέντε χρόνια ήταν ο 28-300 mm. Τα σώματα φωτογραφικών μηχανών αλλάζουν αλλά τα γυάλινα οπτικά στοιχεία είναι διαχρονικά.

Άρθρο και εικόνες από τον Vincent Versace.