Nikon Imaging | Ελλάδα | Ευρώπη

Πώς να τραβάτε καλύτερα πορτραίτα

Μάθετε τα στοιχεία που συνθέτουν μια καλή φωτογραφία πορτραίτου

Πόσο δύσκολο να είναι; Ο φίλος, ο σύντροφος ή το παιδί σας ζητούν να τους τραβήξετε μια φωτογραφία. Έχετε μια καλή ψηφιακή φωτογραφική μηχανή οπότε απλά την παίρνετε στα χέρια σας και κάνετε τη λήψη. Αλλά το αποτέλεσμα δεν σας ικανοποιεί και δεν ξέρετε γιατί. Είναι εστιασμένη και η έκθεσή της είναι σωστή, ποιο είναι το πρόβλημα; Αντιληφθήκατε για πρώτη φορά ότι για ένα καλό πορτραίτο δεν αρκεί να είναι τεχνικά σωστό.

Πρώτα, σκεφτείτε λίγο το φόντο. Δεν θα πρέπει να αποσπά την προσοχή από το θέμα. Ένας απλός τοίχος, η σκούρα πράσινη φυλλωσιά δέντρου, οτιδήποτε που είναι απλό (χωρίς δυνατές γραμμές ή μοτίβα) είναι καλή επιλογή. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από μια γραμμή, ένα στύλο ή ένα κλαδί που μοιάζει να ξεφυτρώνει από το κεφάλι του θέματός σας.

© Gary Small

D800, φακός AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, προτεραιότητα κλείστρου, μέτρηση matrix, συμπληρωματικός φωτισμός φλας.

Σε αυτή τη φωτογραφία ο στύλος μιας πινακίδας φαίνεται να ξεφυτρώνει από το κεφάλι του θέματος.

© Gary Small

D800, φακός AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/4, ISO 100, προτεραιότητα κλείστρου, μέτρηση matrix, συμπληρωματικός φωτισμός φλας.

Σε αυτή τη φωτογραφία μετακινηθήκαμε απλά μερικά μέτρα πιο μακριά όπου δεν έχει κανένα στύλο και βγάλαμε μια πολύ πιο όμορφη φωτογραφία.

Έχετε υπόψη σας το φόντο

Εάν φωτογραφίζετε κάποιον μπροστά σε ένα φωτεινό φόντο μπορεί να καταλήξετε να αποτυπώσετε απλά μια σιλουέτα. Αυτό συμβαίνει επειδή η φωτεινότητα που υπάρχει πίσω μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να υποεκθέσει το θέμα η φωτογραφική μηχανή και κατά συνέπεια αυτό να εμφανίζεται σκοτεινό. Για να το αντισταθμίσετε αυτό θα πρέπει να ανυψώσετε το ενσωματωμένο φλας εάν έχετε Nikon D-SLR ή να ενεργοποιήσετε τη λειτουργία φλας στην ψηφιακή φωτογραφική μηχανή COOLPIX ή Nikon 1. Αλλά παρόλο που θα φωτίσετε έτσι το πρόσωπο, παραμένει το πρόβλημα του έντονα φωτισμένου φόντου. 

Κάθε D-SLR και COOLPIX της Nikon διαθέτει τη λειτουργία αντιστάθμισης έκθεσης. Υπερεκθέστε τη φωτογραφία κατά ένα ή δύο f/stop ή ταχύτητες κλείστρου για να αντισταθμίσετε τη φωτεινότητα του φόντου. Εάν τα αποτελέσματα ακόμη δεν είναι αυτά που θα θέλατε, δοκιμάστε ένα διαφορετικό φόντο: κατά προτίμηση κάποιο που να είναι πιο σκοτεινό από το θέμα.

Έχετε υπόψη ότι η φωτογραφία αφορά το θέμα σας. Μη φωτογραφίσετε όλη την περιοχή γύρω από το θέμα. Πλησιάστε είτε κινούμενοι πιο κοντά, είτε με τη χρήση τηλεφακού ή φακού zoom. Απομονώστε το θέμα σας έναντι σε αυτό το απλό φόντο που έχετε βρει. Το ανθρώπινο κεφάλι έχει κατακόρυφη κατανομή άρα κι εσείς θα πρέπει να το φωτογραφίσετε με αυτόν τον προσανατολισμό. Τα οριζόντια πορτραίτα συχνά δείχνουν άβολα.

© Gary Small

D800, φακός AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix, ενσωματωμένος συμπληρωματικός φωτισμός φλας.

Η σύνθεση αυτού του πορτραίτου δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Το θέμα στέκεται μπροστά από τοίχο με τούβλα, στο κέντρο του κάδρου με πολύ πρόσθετο χώρο γύρω της που δεν προσθέτει τίποτα στη φωτογραφία.

© Gary Small

D800, φακός AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix, ενσωματωμένος συμπληρωματικός φωτισμός φλας.

Σε αυτή τη λήψη ζητήσαμε από το θέμα μας να γείρει στον τοίχο και να γυρίσει προς τα πίσω για να βλέπει τη φωτογραφική μηχανή. Κροπάραμε επίσης πιο στενά τη φωτογραφία, κατακόρυφα για να έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Το φόντο με τα τούβλα γίνεται πλέον ένα δυναμικό μέρος της σύνθεσης.

Σκεφτείτε το στιλ

Έπειτα δείτε πώς είναι ντυμένο το θέμα. Τα μονόχρωμα ρούχα συνήθως είναι καλύτερα για τα πορτραίτα κυρίως επειδή δεν αποσπούν την προσοχή. Τα έντονα μοτίβα τραβούν επάνω τους την προσοχή, είναι σαν να λένε «κοίτα εμένα όχι το πρόσωπο του θέματος».

© Gary Small

D300, φακός AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix, φωτισμός φλας από το ενσωματωμένο φλας της φωτογραφικής μηχανής.

Σε αυτήν τη φωτογραφία, όχι απλά φοράει το θέμα μας ένα πουκάμισο με μοτίβα, αλλά επίσης κάθεται μπροστά από ένα ράφι επάνω στο οποίο υπάρχουν διάφορα αντικείμενα (στα αριστερά του) ενώ πίσω από τον δεξί ώμο του υπάρχουν κατακόρυφες περσίδες.

© Gary Small

D300, φακός AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix, φλας SB-900 για το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί το ταβάνι ως επιφάνεια αντανάκλασης και ένας ανακλαστήρας κατεύθυνε το φως στο θέμα.

Σε αυτήν την εικόνα ζητήσαμε από το θέμα μας να μετακινηθεί πιο δίπλα ώστε οι κατακόρυφες περσίδες να γίνουν το φόντο. Ζητήσαμε επίσης να φορέσει μια μονόχρωμη μπλούζα. Τέλος, ζουμάροντας ώστε να κροπαριστεί πιο στενά η φωτογραφία, αφαιρέσαμε τα άλλα στοιχεία που αποσπούσαν την προσοχή. Το φλας που αντανακλάται στην οροφή δημιουργεί έναν απαλό φωτισμό για την εικόνα.

Κολακευτικές γωνίες

Τέλος, εκτός εάν εργάζεστε στην αστυνομία και φωτογραφίζετε κατάδικους, μη φωτογραφίζετε το θέμα σας ανφάς. Ζητήστε από το θέμα σας να γυρίσει λίγο το σώμα του (ίσως περίπου 45 μοίρες στην αντίθετη κατεύθυνση από εσάς) και να γυρίσει προς τα πίσω το κεφάλι για να βλέπει προς εσάς. Είναι μια πιο όμορφη και κολακευτική πόζα και βοηθά επίσης να δείχνει κανείς λεπτότερος.

© Gary Small

D800, φακός AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix, φλας SB-900 Speedlight, άμεσο φλας. 

Σε αυτήν τη φωτογραφία έχουμε διάφορα προβλήματα. Πρώτον, ο άμεσος φωτισμός φλας στο θέμα έχει δημιουργήσει μια έντονη σκιά στο φόντο.

Δεύτερον, το φόντο αποσπά αρκετά την προσοχή καθώς εμφανίζονται εν μέρει πίνακες στα πλαϊνά μέρη, το ταβάνι είναι ορατό στο επάνω μέρος και φαίνεται και ο καναπές που βρίσκεται στο κάτω μέρος του κάδρου. Τέλος, η πόζα ανφάς δεν είναι κολακευτική.

© Gary Small

D800, φακός AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, προτεραιότητα διαφράγματος, μέτρηση matrix, φλας SB-900 Speedlight, αναπτυσσόμενο φλας.

Δημιουργήσαμε μια όμορφη εικόνα ζουμάροντας στο κάδρο για να απομονώσουμε το θέμα. Το φόντο δεν αποσπά πλέον την προσοχή. Αντανακλώντας το φλας στο ταβάνι, το φως έχει γίνει πιο απαλό (χωρίς τις έντονες σκιές που μπορεί να τραβήξουν την προσοχή μακριά από την εικόνα).

Τέλος, αντί να έχουμε το θέμα στημένο παράλληλα με τη φωτογραφική μηχανή, του ζητήσαμε να σταθεί υπό γωνία με το κεφάλι στραμμένο να κοιτάει τη φωτογραφική μηχανή και τα χέρια του σταυρωμένα.

Άρθρο και εικόνες από τον Gary Small.