Nikon Imaging | Ελλάδα | Ευρώπη

Συμβουλές επαγγελματία για τη λήψη των καλύτερων παιδικών πορτραίτων

Πριν αξιολογήσετε την τοποθεσία σας και το φως, πριν βγάλετε τη φωτογραφική μηχανή και επιλέξετε ένα φακό, είναι καλό να εξετάσετε επίσης τη στρατηγική σας και στοιχεία ψυχολογίας. Αυτά είναι τα πραγματικά απαραίτητα στοιχεία που θα χρειαστείτε για να τραβήξετε τις καλύτερες δυνατές φωτογραφίες των παιδιών, των εγγονιών ή των ανιψιών σας.

Αυτό είναι ένα από τα πράγματα που μας έμαθε η Tamara Lackey. Η δεξιοτεχνία της στη λήψη πορτραίτων και φωτογραφιών lifestyle δεν αποτελείται μόνο από ικανότητες απεικόνισης αλλά και από τη βαθιά γνώση της για τις απαραίτητες στρατηγικές. Η Tamara σταθερά αποτυπώνει τις διαθέσεις, τις στιγμές και τις εκφράσεις που δημιουργούν αξέχαστα παιδικά πορτραίτα.

Ορισμένα άλλα πράγματα που μάθαμε:

Ηλικίες και προσδοκίες

Οι ηλικίες των θεμάτων σας ορίζουν τι μπορείτε να πετύχετε από αυτά. «Όταν έχω να κάνω με πιο μικρά παιδιά, μωρά έως νήπια, ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς μου είναι ο περιορισμός», εξηγεί η Tamara. «Γνωρίζω εξαρχής ότι δεν ενδιαφέρονται να φωτογραφηθούν κι ότι θα πρέπει να τα περιορίσω». Επομένως, μόνο για ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου πρέπει να βρω μια έκφραση που αξίζει να αποτυπωθεί». Οι ανάγκες περιορισμού συχνά απαιτούν να μετατρέψετε ολόκληρη ή ένα μέρος της φωτογράφισης σε παιχνίδι προκειμένου το παιδί να παραμείνει στο σημείο που έχει επιλέξει η Tamara. Διαφορετικά, μπορείτε να το επιτύχετε ετοιμάζοντας ένα σημείο και έπειτα ήρεμα «με τρόπο που εμπνέει και δεν τρομάζει» καθοδηγώντας το παιδί εκεί. «Μονίμως σκέφτομαι πώς να τα πιάσω στη στιγμή που θέλω ώστε να μην τραβάω συνεχώς το πίσω μέρος του κεφαλιού τους. Για αυτές τις ηλικίες έχω χαμηλές προσδοκίες όσον αφορά την αλληλεπίδραση που μπορώ να περιμένω και εκμεταλλεύομαι γρήγορα τις λίγες στιγμές που εξασφαλίζω».   

Από τα παιδιά ηλικίας τεσσάρων έως εννέα χρονών η Tamara περιμένει ότι θα θέλουν να δώσουν παράσταση μπροστά στο φακό. «Θέλουν να κάνουν πράγματα που θα με ενδιαφέρουν, λένε 'κοίτα αυτό, κοίτα που κάνω το άλλο' και είναι βασικό να τραβάω και αυτές τις σκηνές και τις πιο αυθεντικές φωτογραφίες».

Όταν τα θέματά της φτάνουν την ηλικία των 12 με 13 ετών, η Tamara φωτογραφίζει παιδιά που αρχίζουν να έχουν γνώμη για την εικόνα τους. «Σκέφτονται είμαι άραγε κουλ, όμορφη, μέσα στη μόδα και θα είναι ωραία φωτογραφία για να ανεβάσω στο Instagram; Άρα ένα από τα πράγματα που πρέπει να κάνω είναι να ενισχύω την αυτοπεποίθηση και την άνεσή τους και να προσέχω ώστε να βγαίνουν όμορφα στις φωτογραφίες γιατί αυτό τα ενδιαφέρει πολύ περισσότερο τώρα. Αφού τους δείχνω ότι βγαίνουν όμορφα στις φωτογραφίες γιατί φροντίζω τις πόζες και το φωτισμό τους, παρακινούνται να συμμετέχουν πιο ενεργά».   

Για τους έφηβους, η αντιμετώπιση της Tamara είναι να τους λέει την αλήθεια: «Είτε μου το λένε, είτε όχι, αποδέχομαι ότι δεν θέλουν πραγματικά να είναι εδώ και να φωτογραφίζονται.» Οπότε τους λέει ότι είναι με το μέρος τους, εξηγεί ότι υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος, π.χ. τους λέει «θα κρατήσει μια-δυο ώρες» και αρχίζει να φωτογραφίζει προσπαθώντας να αποτυπώσει τις μικροεκφράσεις του προσώπου τους. «Ένα δευτερόλεπτο μόνο κρατάει ένα γέλιο ή μια έντονη ματιά γιατί μετά θυμούνται ότι δεν θέλουν να μου δώσουν σημασία». Τους μιλάει αλλά αποφεύγει τις κλισέ ερωτήσεις όπως «Πώς πάει το σχολείο»; Αυτό δεν φέρνει αποτελέσματα. «Οι απαντήσεις και οι εκφράσεις τους όταν ακούσουν αυτήν την ερώτηση είναι προκαθορισμένες», εξηγεί. Επομένως, τους ξαφνιάζει με άσχετες ερωτήσεις όπως να τους ρωτάει τη γνώμη τους για πρόσφατα νομοσχέδια. Μετράει την επιτυχία της με τους έφηβους με το πόσες φορές έχει ακούσει τη φράση «Δεν είχα ιδέα ότι τραβούσες εκείνη τη στιγμή!» όταν τα θέματά της βλέπουν τις φωτογραφίες στην οθόνη της φωτογραφικής μηχανής.

Η Tamara λέει σχετικά με αυτό, «Εάν δείτε ένα video με εμένα όταν φωτογραφίζω παιδιά, φαίνεται σαν να μην βγάζω τίποτα, αλλά στην πραγματικότητα ο χρόνος που χρειάζομαι για να πετύχω μια έκφραση είναι μόνο 1/200ο ή 1/1000ο του δευτερολέπτου. Στις λήψεις είμαι επιεικής με τον εαυτό μου γιατί ξέρω ότι με ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου εδώ κι ένα εκεί, αν καταφέρω και πετύχω οκτώ-δέκα τέτοια, θα είναι αρκετά».

Εξοπλιστείτε

Σε αυτό το σημείο αρχίζει να παίζει ρόλο ο εξοπλισμός. Εάν έχετε στη διάθεσή σας μόνο χιλιοστά του δευτερολέπτου για να αποτυπώσετε τις εκφράσεις και ίσως λίγο περισσότερο για να τις πόζες, θα πρέπει να έχετε γρήγορους φακούς και φωτογραφικές μηχανές με υψηλές ταχύτητες κλείστρου για να τα καταφέρετε. Πρέπει επίσης να εργάζεστε γρήγορα, άρα είναι κρίσιμη η σημασία του να έχετε και απόλυτη εξοικείωση με τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείτε. «Το χειρότερο πράγμα είναι να βλέπεις μια υπέροχη στιγμή να συμβαίνει και να έχεις λάθος ρύθμιση ή απλά να μην είσαι έτοιμος» εξηγεί η Tamara σχετικά με την ανάγκη να σας γίνει δεύτερη φύση ο χειρισμός του εξοπλισμού σας.

Η σημασία της εμπιστοσύνης

Η εμπιστοσύνη των ατόμων που φωτογραφίζετε είναι αναμφίβολα εξαιρετικά σημαντική για τους επαγγελματίες φωτογράφους αλλά και για όσους φωτογραφίζουν την οικογένειά τους. «Ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσετε όταν φωτογραφίζετε τα παιδιά ή τα ανίψια σας», λέει η Tamara, είναι να πείτε, «Ο σκοπός μου είναι να βγάλουμε ωραίες φωτογραφίες και να διασκεδάσουμε». Έπειτα ενημερώστε τα ότι συμβάλλουν στην επιτυχία της φωτογραφίας. Είναι κάτι που ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους».

Παραμείνετε συνδεδεμένοι

Η Tamara έχει την τάση να φωτογραφίζει πολύ κρατώντας τη φωτογραφική μηχανή μακριά από το σώμα της, προκειμένου να ενισχύει την αλληλεπίδραση ανάμεσα σε εκείνη και το θέμα της. «Ορισμένες φορές όταν κινείσαι, το μεγάλο μαύρο κουτί που έχεις μπροστά στο πρόσωπό σου εμποδίζει την επικοινωνία,» αναφέρει. «Νοιώθω άνετα όταν πραγματοποιώ λήψεις με τη φωτογραφική μηχανή να μην είναι μπροστά στο πρόσωπό μου, γιατί έτσι συζητάω με τα παιδιά και μπορώ να πετύχω πολύ ιδιαίτερες ματιές». Κάποιες φορές φαίνεται το θέμα να μην κοιτάει το φακό, αλλά τελικά συνήθως κοιτάει εμένα καθώς πραγματοποιώ λήψεις κρατώντας τη φωτογραφική μηχανή μακριά από μένα». Για να το κάνει αυτό, συχνά χρησιμοποιεί ευρυγώνιους φακούς όπως ο 35 mm ή ρυθμίζει την εστιακή απόσταση του φακού zoom στην πιο ευρεία ρύθμιση. Ο 24-70 mm αποτελεί έναν εξαιρετικό φακό για να χρησιμοποιείτε με αυτήν την τεχνική,» εξηγεί.

Εστίαση στην έκφραση

«Κάθε φορά που είμαι έτοιμη να τραβήξω μια φωτογραφία, κοιτώντας το κάδρο που θα τραβήξω, σκέφτομαι τι μπορώ να εξαλείψω», λέει η Tamara. «Όσο περισσότερα εξαλείψω, τόσο πιο εντυπωσιακή θα είναι η έκφραση στο πρόσωπο του θέματος, καθώς όσοι βλέπουν τις φωτογραφίες κοιτούν πρώτα τα πιο σημαντικά στοιχεία». Οτιδήποτε άλλο που θα αποσπούσε την προσοχή έχει αφαιρεθεί. Δεν αφορά μόνο την ανάγκη να μην υπάρχουν πολλά στοιχεία στο φόντο, οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι για να έχει μεγαλύτερη δυναμικότητα μια φωτογραφία πρέπει να υπάρχουν λιγότερα στοιχεία στο φόντο. Το θέμα είναι να αφαιρεθούν τα πάντα από το κάδρο ώστε να μην αποσπάται καθόλου το βλέμμα του θεατή. Εάν για να γίνει αυτό πρέπει να μετακινήσετε πράγματα ώστε να μην είναι στο κάδρο, ή πρέπει να αλλάξετε τελείως γωνία ή ακόμη κι αν δεν θα έχετε αρκετά δυνατό φωτισμό και πρέπει να προσθέσετε φωτισμό, εάν το αποτέλεσμα είναι πιο καθαρή εικόνα και αίσθηση πρόκειται για κάτι που μου αρέσει. Ένα λιτό κάδρο μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά χαρίζοντας δυναμισμό στις φωτογραφίες και μεγαλύτερο αντίκτυπο στις εκφράσεις του προσώπου».

Πάντα έτοιμοι

Δεν υπάρχει προθέρμανση όταν φωτογραφίζετε παιδιά. Μην ξοδεύετε ούτε ένα δευτερόλεπτο. «Συχνά βλέπω τους φωτογράφους ή τους γονείς να φωτογραφίζουν παιδιά και μιλάνε μαζί τους οπότε το παιδί αντιδρά ή γελά. Αυτοί όμως δεν τραβούν φωτογραφίες». Ξεχνούν ότι το σημαντικό είναι να βγουν φωτογραφίες. Με το που αρχίζει η φωτογράφιση είμαι έτοιμη».

Η Tamara έχει παρατηρήσει ότι ορισμένες από τις πιο επιτυχημένες λήψεις της έχουν τραβηχθεί ακριβώς στην αρχή της φωτογράφισης. Άλλες ακριβώς στο τέλος. Αλλά ποτέ δεν ξέρει πώς θα πάει το πράγμα οπότε η στάση της είναι πάντα: «Συμβαίνει σε όλη τη διάρκεια».

Σύνθεση και ανασύνθεση

Μη χάσετε καμία λήψη εάν η σύνθεση δεν είναι τέλεια. «Ορισμένες φορές πρέπει να συνθέσω μια λήψη με τρόπο που μπορεί να μη μου αρέσει,» εξηγεί η Tamara. «Ξέρω όμως ότι το θέμα έχει αποτυπωθεί με ευκρίνεια και καθαρότητα και μπορώ μετά να κροπάρω τη φωτογραφία ώστε να την ανασυνθέσω και να εξασφαλίσω την εικόνα που θέλω». Αυτός είναι ένας από τους λόγους που προτιμά την ανάλυση της D800 και της D4. «Μπορώ να κροπάρω τη λήψη και να παραμείνει μια εξαιρετική φωτογραφία. Μου αρέσει που έχω τόσο διαθέσιμο χώρο για να παίξω».

Φακοί

«Ένα από τα χειρότερα πράγματα που μπορεί να σας συμβεί είναι να πρέπει να κάνετε ένα βήμα πίσω γιατί χρησιμοποιείτε μακρύ φακό στη φωτογραφική μηχανή κι έχετε χάσει τελείως τον έλεγχο του θέματος». Με τα 35 mm παραμένω κοντά και μπορώ ακόμη και να επιτύχω ρηχό βάθος πεδίου εφόσον ξεχωρίσω το θέμα μου από το φόντο».

Άρα η εγγύτητα συνεπάγεται και έλεγχο; «Πρέπει να σου δώσουν προσοχή επειδή είσαι κοντά τους», εξηγεί και γενικά πρέπει να είμαι κοντά για να διατηρώ τον έλεγχο. Χάνω την αλληλεπίδραση εάν βάλω μπροστά μου ένα μακρύ φακό και απομακρυνθώ. Η επιλογή φακού επιτρέπει να είμαι στην κυριολεξία τόσο κοντά ώστε να τα αγγίζω και να τα καθοδηγώ για να μπουν πάλι στο κάδρο. Είναι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τις ηλικιακές ομάδες όπου έχει σημασία ο περιορισμός τους. Όταν φεύγουν πρέπει να μπορώ να τα φέρω πάλι απαλά πίσω στο κάδρο».